MINDFULNESS

Mindfulness

Mindfulness är ett begrepp man hör allt med, men vad är det?

På svenska blir det Medveten Närvaro. I dagligt tal kan man säga att leva i nuet.

Det kan tänkas vara larvigt att något annat kan vara möjligt, för man är väl alltid där i den stunden??? Fysiskt ja, men mentalt kan vi vara på helt annat håll.

Kanske kan du känna igen dig i att du har läst en bok, ett mail och när du kommer till sista raden så har du ingen aning om vad du läste och du får börja om. Eller du ha konverserat med en vän eller varit på ett möte och när du får en fråga så har du ingen aning vad du ska svara, för att du minns inte vad som sades stunden innan.

Du kanske gör flera saker samtididgt, pillar på telefonen när du lagar mat, planerar inköpslistan när du hämtar dina barn på dagis eller oroar dig för kommande möte på jobbet?

Fysiskt gör du en sak, mentalt en helt annan.

 

Mindfulness handlar om att vara medveten i nuet. Att leva i nuet betyder att vara helt närvarande med alla sinnen i just den stunden. Att allt ens fokus uppslukas helt av det man gör för tillfället. Att vara medvetet närvarande sänker stressnivåerna, ger mer njutning, harmoni, glädje och höjer din livskvalité.

Genom att vara det så kommer du att inför dina val i livet att välja just det som känns rätt just för dig. Inte välja val som känns som en press utifrån som "att jag borde nog göra så för att..."

Du duger som du är för just du är unik!

Du får insikten att vara medveten och acceptera möjligheternas ögonblick, med friheten att leva i nuet. Genom medveten träning kan du istället för att agera utifrån ditt "gamla" livsmönster i olika situationer, börja agera i nuet med en högre grad av valfrihet och flexibilitet än tidigare. Då sanningen om ditt liv finns här och nu.

Nuet är den enda tid som du kan påverka. Träningen i medveten närvaro och att leva här och nu handlar inte om att komma någonstans utan helt enkelt om att bli medveten om var du är här och nu och att tillåta dig att vara som du är här och nu. Vi kan därigenom börja göra mera kloka och aktiva val och förstå våra reaktioner samt acceptera sanningen.

Kvaliteten på dina ögonblick avgör kvaliteten på ditt liv. Att acceptera ögonblicket ger dig en enorm kraft och frihet.

Mindfulness kan användas inom tex. självkänsla, missbruksproblematik, utbrändhet, stresshantering, sömnsvårigheter, ätstörningar, relationer, ekonomi, tid, tillitsbrist, mental och psykisk obalans.

Genom att låta din själ gå vid din sida så får du svaren på vad du vill i ditt liv, istället för att låta den stackaren springa bakom och försöka att hänga med dig i samhällets tempo.

 

Låt dig uppslukas helt av ögonblicket.

Den enda stunden som är given i livet, är stunden du befinner dig i just nu!!!

Gör en sak i taget:

  • Har du avsatt tid för barnen, var närvarande i deras lek, deras tankar och deras fantasi. Lägg ifrån dig telefonen, iPaden, plattan, den bärbara datorn och låt bli städningen en stund.
  • När du äter mat, göra bara det då. Ta dig tid att känna vad det smakar, sitt ner och prata med ditt sällskap. Det är vad som kallas Mindful Eating / Äta Medvetet. Att man ska tugga varje tugga minst 25-30 gånger har sin orsak och det är att hjärnan ska hinna registrera att vi blir mätta. Äter vi för fort hinner vi äta för mycket innan den signalen går fram till hjärnan.
  • Vill du titta på TV eller DVD så tillåt dig att helt gå in i filmen eller programmet som om du hade varit där på plats och lämna allt annat åt sidan en stund.

Var närvarande med alla dina sinnen:

Vad hör du för ljud i ditt hem? Hur låter området där du bor? Hur luktar hösten?

Hur ser himlen ut?

Hur känns din kropp?

Hur smakar maten?

Vad finns längs vägen till dagis, skola, jobbet?

Upplev så mycket du kan med dina sinnen.