ZEN MIND

ZEN Mind

Zen är en form av Mahayana buddhism.Det japanska ordet Zen härstammar från det kinesiska ordet Chan, som i sin tur härstammar från sanskrit ordet dhyana, vilket betyder meditation eller meditativa tillståndet.

För det första, filosofin bakom zenmeditation går ut på att det inte finns några rätt och fel i vår värld och inte heller några ”vi och dom”. Alla är lika viktiga och världen är allt annat än svart-vit. Inom zen pratar man mycket om karma.

Zenmeditation går ut på att hitta närvaro i nuet. Man pratar mycket om att sitta eller ”sittningen”. Detta kallas ”zazen”. I närvaron ska du försöka hitta dig själv. Du är en del av universum precis som alla andra och på ett sätt går det inte att skilja oss och universum åt.

 

Zen betonar erfarenhets prajna i förverkligandet av upplysning. Som sådan, det de-betonar teoretiska kunskaper till förmån för direkt förverkligande genom meditation och dharma praktiken.

 

Lärdomarna av Zen innefattar olika källor av Mahayana trodde, inklusive Prajnaparamita litteratur och läror yogacara och Tathagatagarbha skolor.

 

Det är viktigt att inte öva för länge som nybörjare på zenmeditation. Tio minuter räcker till en början. Bry dig inte om ifall dina tankar sticker iväg åt annat håll, det är bara naturligt. Försök bara att hålla dig helt neutral till alla tankar som dyker upp, konstatera att de är där, iaktta dem men stanna inte kvar vid dem.

 

Man ska försöka sitta så bekvämt som möjligt så att kroppen får stöd. Lotusställning kanske är den mest populära. Ryggen bör vara rak (fast inte spänd) och man ska inte sitta snett. Bär gärna bekväma kläder så att inget skaver eller känns obehagligt. Använd kuddar som stöd om det hjälper. Det går faktiskt också att sitta på en stol om båda fötterna vilar stadigt mot golvet.

 

Andningen är också viktig. Om man sitter rätt och är nog avslappnad kommer man till slut bara att behöva göra kanske fem in- och utandningar per minut. Det är faktiskt inte så speciellt svårt egentligen. Prova att andas in genom munnen och ut genom näsan. Träna på att andas med hjälp av magen i stället för brösten, dvs. med diafragman likt ett spädbarn. Ögonen kan vara halvöppna eller stängda.

 

Koncentrera dig på andningen (i början kan man t.ex. lugnt och stilla räkna andetagen) och nuet och du kommer, efter en tids övning, att känna hur du får ny kontakt med dig själv och ditt medvetande. I zenmeditation är målet är att bli fri från tänkande. Tankar kan komma och gå, javisst, men man ska sträva efter att känna och bara vara, inte fundera. Du kommer efter några veckors övning att hamna mitt i nuet, i den absoluta stillheten.